◊ 70 år, 1928-1998

Den första styrelsen – 1928.gam_styr
Det här sällskapet framsynta gamla dalbybor är det vi har att tacka för att Dalby hembygdsförening kom till. 1928 bildades föreningen, och detta är den första styrelsen. Visst var det lite ”herrskaps-stämpel” över föreningen, men allt eftersom åren har gått har den mer och mer blivit hela folkets angelägenhet.

jenny

Jenny Fröman försåg föreningen med ett vackert stycke tomtmark i Ransby 1933.

per_holmPer Holm, Transtrand, skänkte en rökstuga som blev första byggnaden på gården (1933).

Dessa herrar skänkte den gamla Tronsgården till hembygdsgården 1934:

emil Emil Larsson                      olov Olov Westling

rokRökstugan i Aspliden
Bilden visar när rökstugan revs på sin ursprungsplats i Aspliden. Den var den första byggnaden som uppfördes på gården, 1933.

Dalby kyrkakyrka
Hembygdsföreningen är årsbarn med Dalby kyrka. Här ser man kyrkobyggnaden halvfärdig året innan med 1927 års konfirmander.

kongolleSäterliv
På 1920-talet var säterlivet fortfarande en realitet. Här är en bild från Kong-Olleåsen. Fr v: Lena Svanberg, Tora Hedlund, Karin Bengtsson-Björnsson och Kerstin Bengtsson.

Näckåbronnackabro
Vårfloden var våldsam 1928, och timmer och is rev med sig Näckåbron. Den blev uppbyggd på nytt samma år.

bilFrälsningsarmén var stor på 1920-talet. Här gör man en utflykt på knaggliga vägar. I förarhytten: Martin Nederberg och Lars Hedström (Höken). På flaket: Maria Jonsson, Astrid Olofsson, två officerare på ”Klippan”, Oskar Holfelt, Ida Berglund, Per Bergkvist, Sigrid Karlstam, Bernhard Westergren, Per Bengtsson (Post-Per) och Jakob Jonsson (Lapp-Jakob).

arbetare1930-talet kom med hårda tider, flera nödhjälpsarbeten startade och många vägar förbättrades därmed. Här är ett arbetslag vid Hammaren.

Fr v: John Larsson, Mauritz (Manne) Persson, B.J. Andersson, Bengt Olsson (Skräddarn), John Bengtsson, Marius Olsson, Johan Jonsson, Back-Per Bengtsson, Oskar Eskilsson, Ludvig Andersson, Gottfrid Henriksson, Halvar Jonsson, Per Halvarsson, Henning Dahlberg och Edvin Persson.

jaktlagDet här jaktlaget har just tagit två älgar och delat köttet på Persbyheden.

Fr v: Hilding Håkansson, Långav; Olov Dahlin, Branäs; Karl Sandin, Persby; Johan Dahlin, Branäs; Ernst Elvelin, Långav; Enar Styffe, Ransby; Jon Jacobsson (Lapp-Jo), Persby; Oscar Persson, Långav; Erik Fröman, Uggenäs; Pär Olsson (Knapp-Ola-Pär/Domar-Pär), Branäs; Pär Edvin Persson (Prosten), Persby; Gottfrid Halvardsson, Likenäs; Karl Fröman, Uggenäs.

festplatPå Lövfallheden i Sysslebäck fanns en festplats, där det dansades på 1930-talet. Den flyttades dit från Kalvöla efter översvämningen 1928.

hbg1934Också på hembygdsgården började man med festverksamhet. Den här festen 1934 var troligen den allra första. Sedan har det fortsatt – för många är hembygdsgården liktydig med sommarfesten.

jub1978Kan det ha varit fler besökande på någon fest än på jubileumsfesten 1978?

Inför 50-årsjubileet ordnade man de gamla föremålen till en vacker utställning:

ddrkt          vante          klader

kungen1984 kom kungaparet på besök. Kung och drottning skulle inspektera en tomt på Branäsberget och mötte Elsa i Framgarn. De besökte också hembygdsgården i Ransby.

invigbroMånga kom på broinvigningen 1988. Det var kopian av Näckåbron som uppförts efter hädangångna ordföranden Margit Bengtssons idé. Bygget genomfördes under Åke Westergrens tid som ordförande. Här flankeras Åke av de båda ”broinvigarna” Signe (Gomma) Bengtsson och Johan Sundström, som båda var med när originalet skulle byggas nästan 70 år tidigare.

margitHär är Margit Bengtsson tillsammans med två andra tidigare ordförande, Lars Oscar Johnson och Gustav Larsson.

ingvar_l

Ingvar Larsson var aldrig ordförande men betydde mycket för Dalby hembygdsförening. Han var med i starten och han kom tillbaka som pensionär, då han bl a sammanställde ett par böcker.

edbergLandshövding Edberg delade ut Svenska hembygdsförbundets förtjänsttecken till Ingvar Larsson, Thure Bengtsson, PG Larsson och Gustav Larsson. Året var 1988.

majaliceMen många fler har haft stor betydelse för hembygds-föreningens fortlevnad. Hur skulle den ha klarat sig utan alla våffelbakerskor, guider, grötkokare, lövkrattare, kaffekokare, lottförsäljare och alla andra som ställt upp. Här är det Maj Olsson och Alice Jacobsson i farten med våffelgräddning.

samkvamVarje säsong avslutas med ett ”tack-för-hjälpen-samkväm”. Här pågår förberedelserna för ett sådant. Fr v: Åse Halvardsson, Inga-Maja Larsson, Anna-Gerd Larsson, Ingrid Svanberg, Birgitta Karstensson och Maria Westergren.

styr1998

Styrelsen vid 70-årsjubileet 1998
Sittande fr v: Inga-Maja Larsson, Åke Westergren,
Carina Berglund och Per Tore Persson.
Stående fr v: Stig Libäck, Ann-Lill Henriksson, Åse Halvardsson, Maj Andersson, Ingrid Svanberg, Rolf Henriksson, Birgitta Karstensson, Rigmor Styffe och Ingemar Dahlström. Saknas: Iris Arnesson.